10/13/2015

Wakushoppu 9.2. OPENING PERFORMANCE ORCHESTRA & PAVEL Z , Phaerentz, Milan Guštar, WERNER DURAND

V říjnu se Wakushoppu podílí na oslavách dvaceti let existence opavského kulturního sdružení Bludný kámen.

Ten, jak píše na svých stránkách, "zveřejnil výzvu pořadatelům, umělcům a všem k uspořádání jakékoli akce s tématem času kdekoli na světě v období od 20.9. do 20.10. 2015. V té době v Opavě proběhne výstava „Předtím, teď, potom“, která reflektuje čas jako společenský, kulturní a filosofický fenomén. Přidanou hodnotou výstavy bude společné vědomí realizace nejrůznějších akcí s tématem času na různých místech ve stejném období. Výstava i výzva se uskutečňují k 20letémů výročí Bludného kamene."

V Praze se výzvy chopil Opening Performance Orchestra, v jejichž dramaturgii Wakushoppu 6. října - s podtitulem Vteřina a věčnost - proběhlo.

Audio k poslechu a stažení zde:
https://archive.org/details/OPOAPavelZ


VTEŘINA A VĚČNOST
Motto: Nemůže najít ten, kdo nehledá, a hudba nemůže znít, neběží-li čas.

Vystupující a program:
PHAERENTZ  ∞ (∞ – n)
OPENING PERFORMANCE ORCHESTRA & PAVEL Z Vteřina a věčnost (35 minut)
MILAN GUŠTAR 60-24-7-52-20 (18 minut)
WERNER DURAND (DE) Im Gegenzug (15 minut)

Opening Performance Orchestra přizvali ke spolupráci básníka, hudebníka a výtvarníka Pavla Z, který bude hlavním protagonistou skladby Vteřina a věčnost speciálně připravené pro tuto akci. Skladba dostala svůj název podle sbírky textů filosofického vizionáře Ladislava Klímy. Excerpta z Klímových filozofických úvah vybere a svým osobitým způsobem přednese Pavel Z. Ústředním tématem skladby je čas a jeho pomíjivost, relativita, věčnost a na druhé straně jeho nekonečné plynutí. „Dílo, které bych si přál zanechat, by bylo Definitivum, v němž bylo by zahrnuto vše mé a Mé a Vše. A v němž by vůbec nebylo 'vteřin' ––: je hanebno, zabývat se čímkoli dočasným a pozemským; a vše, co není Věčnost, jest jen vteřina…“ (Ladislav Klíma, Vteřina a věčnost, 1927)


Phaerentz nabídne smyčkové prostředí, které se neopakuje a nekončí. Každé provedení je jen výsekem možných konstelací. Dvacet stop dvaceti kamenů zabloudivších ze svého přirozeného prostředí k mikrofonům. Věnováno Bludnému kameni.

Milan Guštar „Co jest tedy čas? Když nikdo se mne naň netáže, vím to; když tážícímu chci to vysvětliti, nevím." (Svatého Augustina Vyznání kněh třináctero, AD 397-398)
Generativní kompozice vycházející z číselných vztahů časových jednotek a čísla 20 jako odkazu k tématu projektu Time (20 years BK).

Skladbu Im Gegenzug od Wernera Duranda, který v roce 2013 spolu s Amelií Cuni hostoval na Minimaratonu elektronické hudby pořádaném v rámci festivalu soudobé hudby Ostravské dny, uvede v živém mixu Opening Performance Orchestra. Ústřední motiv skladby nahrál Werner Durand při jízdě vlakem domů z Ostravy do Berlína přes polské území. „Im Gegenzug patří ke skladbám, které jsem v posledních dvou letech realizoval v řadě Acosmetics a zčásti pod názvem Phonosphere spolu s Jensem Strüverem. Skladba se velmi úzce váže ke koncertu na Ostravských dnech 2013, kde jsem spolu s Amelií Cuni uvedl naši skladbu HMN (Hiss-mastered Noise). Na zpáteční cestě jsme jeli vlakem z Ostravy do Krakova. Kousek před Katovicemi jel vlak na velmi staré trati, a proto velice pomalu. Po určité době jsem začal vědomě vnímat rytmus pražců, dalším podnětem pak bylo udělat s pomocí počítače nahrávku. V kupé jsme byli úplně sami, a tak to bylo možné bez nežádoucích ruchů. Nahrávka trvala asi 20 minut, poté vlak se skřípajícími brzdami zastavil v Katovicích. Nahrávka jízdy vlakem ve mně vyvolala určité pocity nostalgie po staré střední Evropě, ale také po starých bluesových nahrávkách. Kompozice obsahuje úryvky z jednoho kusu rumunské zpěvačky Romicy Puceanu, úvod cooljazzového kusu s názvem Isn't it Romantic Shortyho Rogerse a replika kompozice Oceans amerického skladatele Roberta Ericksona pro trumpetu a gongy. Part na trubku zazní v podání Jacka Logana, perkuse pak obstaral Robert Erickson. Se zvláštním poděkováním Petru Studenému, Martinu Klimešovi a Ostravským dnům – Vám je tato skladba věnována.“ (Werner Durand, červen 2015, Berlín)


Fotografie Zloděj Papíru:
http://idiottakingpictures.tumblr.com/



















No comments: